Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 76 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Analýza vizuálních komponentů v učebnicích přírodopisu se zaměřením na kapitoly o geologii
Jakoubková, Sára ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou vizuálních komponentů v učebnicích přírodopisu pro druhý stupeň základní školy se zaměřením na kapitoly o geologii. Cílem práce bylo zhodnotit jednotlivé vizuální komponenty z analyzovaného vzorku učebnic skrze konkrétní kategorie a posoudit tak jejich relevanci a přínos ve vzdělávacím procesu. V praktické části je popisována metodologie z řecké studie (Dimopoulos, Koulaidis a Sklaveniti, 2003). Podle tohoto vzoru byla realizována kvantitativní obsahová analýza vizuálních komponentů ve vybraném vzorku učebnic - tento vzorek obsahuje učebnice přírodopisu se schvalovací doložkou MŠMT. U jednotlivých vizuálních komponentů byl hodnocen typ, funkce, forma, vertikální a horizontální záběr, vzdálenost a umístění v učebnici. Získané výsledky byly dále porovnány s výzkumy zaměřenými na shodné téma. Výsledky analýzy ukazují skutečnost, že učebnice obsahují výrazný poměr shodných vizuálních komponentů. Tyto výsledky je možné dále využít pro zdokonalení přírodovědných učebnic. KLÍČOVÁ SLOVA učebnice přírodopisu, vizuální komponent, vizuálie, analýza učebnic, nižší sekundární vzdělávání
Pojmotvorný proces v geometrii prostřednictvím hry SOVA
Gandžalová, Tereza ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Hlavním tématem této práce je pojmotvorný proces v oblasti geometrie, konkrétněji proces poznávání žáků geometrických objektů během didaktické hry Sova. Výzkum práce je zaměřen na žáky mladšího školního věku 9-11 let. Cílem práce je zmapování představ žáků o geometrických objektech, jejich průvodních jevech a vztazích mezi nimi prostřednictvím experimentů, jejichž nástrojem je hra Sova a její modifikace. Didaktická hra Sova je podrobně popsána v teoretické části práce. Zde jsou rovněž uvedeny teoretická východiska pro koncepci experimentů a analýzu žákovských diskuzí a jsou vymezeny pojmy užívané v praktické části. Mezi tato východiska se řadí termíny a, etapy vývoje geometrického jazyka, teorie úrovní porozumění a teorie generického modelu, a v neposlední řadě také úrovně geometrického myšlení autora Van Hieleho. V praktické části se soustředím na popis metodologie a charakteristiku jak celkové skupiny, tak i jednotlivých žáků v ní. Mimoto je součástí práce rozpis plánu aktivit každého experimentu s jejich očekávanými výstupy každé ze skupin. Následují realizace experimentů, jejich evidence a analýza. V závěru práce se zaměřuji na shrnutí celé práce, hodnotím míru naplnění všech zvolených cílů, mým posunem, který byl naplněn splněním úkolu a návrhem možností pro další případný výzkum. KLÍČOVÁSLOVA...
Výuka suprasegmentálních výslovnostních jevů v anglickém jazyce s využitím autentických materiálů
NOVÁKOVÁ, Adéla
Cílem bakalářské práce je obohatit stávající způsoby výuky suprasegmentálních jevů ve výslovnosti anglického jazyka na středních školách se zaměřením na možnosti využití autentických materiálů. V úvodní části se seznámíme s podstatou suprasegmentálních jevů, které v této práci budeme zkoumat. Následně shrneme základní didaktické principy výuky výslovnosti cizího jazyka, přičemž se zaměříme především na výslovnost suprasegmentálních jevů. Dále zmapujeme stávající způsoby prezentace a nácviku suprasegmentálních jevů na základě analýzy cvičení ve vybraných učebnicích anglického jazyka pro střední školy zaměřených na nácvik suprasegmentálních jevů. Terminologicky vymezíme pojem autentický materiál a upřesníme typy autentických materiálů, které jsou využitelné k nácviku výslovnosti cizích jazyků. Následně navrhneme sadu aktivit postavených na základě vybraných autentických materiálů, které obohatí stávající typy cvičení zaměřených na nácvik výslovnosti těchto jevů.
Změny klimatu v kvartéru: analýza učebnic základních a středních škol
HAVLÍKOVÁ, Adriana
Bakalářská práce se zabývá klimatickými změnami v kvartéru a jeho obsahem v učebnicích přírodopisu, zeměpisu a dějepisu pro základní a střední školy. V první části se nejdříve dozvíme o základních pojmech pro lepší pochopení dané problematiky. Dále příčiny jak přirozené, tak antropogenní, důsledky a vývoj klimatických změn v historii od pravěku až po současnost. Druhá část práce se soustředí na analýzu tématu klimatických změn v učebnicích, jejíž výsledky jsou shrnuty do přehledné tabulky. Hlavním cílem práce bylo zanalyzovat získané informace obsažené v učebnicích pro základní a střední školy v předmětech zeměpisu, dějepisu a přírodopisu a zhodnotit, zda jsou témata obsažená v učebnicích dostatečná pro jejich pochopení. Po důkladném prostudování byl na závěr zhotoven návrh pracovního listu pro 9. ročník ZŠ jako doplňující učivo, které má dopomoci ke správnému pochopení tématu klimatických změn a vyvarování se desinterpretacím.
Žáci 2. stupně vybrané základní školy a řešení nestandardních úloh
Jakoubková, Zuzana ; Voňková, Hana (vedoucí práce) ; Čapek Adamec, Martin (oponent)
Diplomová práce se v teoretické části zaměřuje na vymezení legislativního rámce, týkajícího se zařazení nestandardních úloh do výuky v České republice, s ohledem na RVP ZV, dále pak na vysvětlení pojmů úloha a nestandardní úloha v matematickém kontextu, s odkazem na definice jak českých, tak i zahraničních autorů. Následně se autorka zaměřuje na typologii nestandardních úloh a jejich užití ve vybraných sadách učebnic a pracovních sešitů. Je zde také položena otázka přínosu nestandardních úloh pro rozvoj žáků. Stěžejní částí práce je empirický výzkum vycházející z výsledků dotazníkového šetření provedeného u žáků vybrané základní školy a zaměřeného nejen na úroveň obeznámení žáků s nestandardními úlohami, ale rovněž na jejich schopnosti tyto úlohy řešit. Tento výzkum je doplněn o výsledky rozhovorů s jednotlivými vyučujícími v oboru matematika u dané základní školy. Při debatách s vyučujícími se ukázalo, že nestandardní úlohy ve výuce v podstatě téměř nevyužívají. Nicméně, z výsledků dotazníkového výzkumu plyne, že žáci ovládají základní principy a algoritmy řešení nestandardních úloh a v hodinách se setkávají se všemi typy úloh zakotvených v RVP ZV. Nejúspěšnějšími řešiteli modelových úloh v dotazníku byli žáci 8. ročníků, nejméně úspěšní pak byli žáci 6. ročníků. Šetření ukázalo vyrovnanost v...
Kánon velkých Čechů v učebnicích dějepisu od roku 1918 a způsoby formování historického vědomí mládeže v současnosti
Kapustová, Irena
(čj) Dizertační práce se zaměřuje na panteon historických osobností v dějepisných učebnicích základních a středních škol v uplynulých sto letech a v současné školní výuce dějepisu. Teoretická část práce se zabývá termíny, se kterými je těsně spjata část výzkumná. Jde primárně o pojmy jako je historické vědomí, kolektivní paměť či narativ, dále jsou zmiňovány přístupy k analýze učebních textů, učebnice dějepisu a jejich obsahová analýza. Stručně uvedena je i role učitele v procesu formování historického vědomí. Český panteon osobností a zdůvodnění základního výběru je předmětem navazující kapitoly. Stěžejní část dizertační práce představuje vlastní výzkumná činnost, jejíž první část je zastoupena obsahovou analýzou dějepisných učebnic. Přesněji formulováno kapitol vztahujících se ke zkoumaným osobnostem českého panteonu. Další fázi výzkumu představuje již aplikace smíšeného empirického výzkumu. Tato metodologie je zastoupena online dotazníkovým šetřením mezi učiteli dějepisu základních a středních škol napříč Českou republikou. Dále jsme využili metodu hloubkových rozhovorů s vyučujícími a ohniskových skupin s vysokoškolskými studenty.
Analýza vizuálních komponentů v učebnicích přírodopisu pro základní školy
Heřmanová, Nikola ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Vizuální komponenty a jejich funkce a využití v učebnicích jsou v současné době tématem, které se objevuje v řadě výzkumů a studií. Vizuální komponenty mají totiž prokazatelný vliv na efektivitu učení a zároveň napomáhají snižování kognitivní náročnosti na žáky. Diplomová práce v teoretické části definuje učebnici jako didaktický prostředek, vizuální komponenty a způsob zpracování vizuálních komponentů. Dále pak poukazujeme na učební strategie pro zvýšení efektivity učení, které se opírají o práci s vizuálními komponenty. Praktická část je zaměřena na kvantitativní obsahovou analýzu vizuálních komponentů v učebnicích přírodopisu pro druhý stupeň základní školy. U vizuálních komponentů byla hodnocena funkce a využití ve výchovně vzdělávacím procesu. Z výsledku analýzy vyplývá, že vizuální komponenty v učebnicích jsou extrémně uniformní a nerespektují složitost učení se prostřednictvím vizuálních komponentů. KLÍČOVÁ SLOVA analýza učebnic, vizuální komponenty, učebnice přírodopisu, učební strategie
Algebraizace v úlohách s geometrickým kontextem - žákovské obtíže a chyby
Benešová, Štěpánka ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na úlohy, ve kterých žáci prokazují schopnost přecházet mezi geometrickou a algebraickou reprezentací. Cílem práce je identifikovat obtíže a chyby žáků při algebraizaci úloh s geometrickým kontextem před výukou algebry a po její výuce. Práce je rozdělena na teoretickou a experimentální část. Teoretická část vymezuje potřebné pojmy, zabývá se vybranými výsledky z výzkumů a studií týkajících se algebraizace úloh s geometrickým kontextem a obsahuje analýzu pěti vybraných učebnic pro osmý ročník základní školy, které používají žáci účastnící se výzkumu. Analýza učebnic je zaměřena konkrétně na kapitoly, které se věnují tématům Výrazy s proměnnou a Mocniny. Učebnice jsou analyzovány z hlediska přítomnosti výše uvedených úloh. Experimentální část je zaměřena na vlastní výzkum, který identifikuje obtíže a chyby žáků při řešení úloh, ve kterých žáci algebraicky modelují geometrické vztahy. Podkladem pro výzkum byly dva testové soubory úloh a následné individuální rozhovory s žáky. Jeden soubor úloh byl vytvořen pro žáky 6., 7. a 8. ročníků. Druhý soubor byl vytvořen pro žáky 9. ročníků. Testy byly zadány ve dvou základních školách a na jednom osmiletém gymnáziu. Každá úloha ze souboru je nejprve analyzována z hlediska předpokládaných obtíží a chyb žáků. V další části práce je...
Jak žáci střední školy řeší metrické úlohy ve stereometrii
Jankovcová, Anna ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Janda, David (oponent)
Hlavním cílem této práce je získat hlubší vhled, jakým způsobem řeší žáci střední školy metrické úlohy v prostoru. Všechny vybrané úlohy jsou řešitelné s využitím podobnosti. Protože to není jediný způsob, jak úlohy vyřešit, tak v práci také sleduji postupy a strategie, jaké žáci při řešení úloh volí. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části vymezuji základní pojmy a zabývám se problémy, které se mohou při řešení vybraných úloh objevit. Také popisuji očekávané výstupy výuky stereometrie v kurikulárních dokumentech. V praktické části nejdříve analyzuji, jakým způsobem jsou v učebnicích pro střední školy řešeny vybrané metrické úlohy. Poté již popisuji průběh svého výzkumu, kterého se zúčastnilo 12 žáků. Jako výzkumnou metodu jsem zvolila rozhovor s žáky nad řešením vybraných úloh. Tuto metodu jsem zvolila proto, abych získala dostatečné informace o problémech, které žáci při řešení mají, a abych mohla lépe sledovat postupy, jakými úlohy řeší. V závěru práce jsou shrnuty postupy, jakými žáci střední školy úlohy řeší, a také problémy, které se při řešení u žáků objevily. Výzkum ukázal, že žáci řeší úlohy různými způsoby s tím, že převažuje využití goniometrických funkcí. Někteří žáci měli problém si prostorovou situaci zakreslenou v obrázku představit. Některé chyby,...
Tvorba jako cesta k dosahování cílů literární výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ
Grulichová, Veronika ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Práce se zabývá tvorbou v literární výchově. Tvorbu pojímá nejen jako doplněk nebo způsob ověření výsledků vzdělávání, ale jako cestu k dosahování literárních cílů. Zabývá se pohledy současných didaktiků a souvislostmi s RVP. Hledá konkrétní podoby tvořivé práce v odborných publikacích a analyzuje vybrané současné učebnice z hlediska otázek a úkolů pro žáky. Dochází k tomu, že odborné publikace mohou učiteli sloužit jako zdroj konkrétních metod a principů, učebnice jako databáze didakticky vhodných textů. Práce dále přináší reflexi několika vlastních na tvorbě založených hodin z praxe. Z prostudovaných zdrojů vyplývá, že tvorba vnáší do výuky konstruktivismus, možnost neučit se hotové závěry, ale docházet k literárním poznatkům procesem, živým kontaktem s uměleckým textem. Žáci se učí tím, že vytvářejí artefakt a komunikují o něm. Stěžejním bodem práce v hodině je reflexe, jejím prostřednictvím žák uchopuje poznatky tvorbou nabyté. Nejčastěji se tvorba v literatuře realizuje formou tvůrčího psaní nebo metodami dramatickými, metody smysluplné tvorby v dalších oblastech je možné dále hledat a vytvářet. Přístupy založené na žákovské tvorbě umožňují pojímat literaturu jako obor umělecký. Ve výuce směřují také k cílům afektivním, k formování osobnosti, hodnotové orientace nebo komunikačních schopností...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 76 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.